Sunday, May 27, 2012

Tekam Yellow (J33): 15 bulan.






6 comments:

  1. Assalamualaikum...
    cantik kebun nii.. tahniah..
    menjadi inspirasi untuk usaha tani nii..
    walaupun pelbagai cabaran/dugaan timbul..

    ReplyDelete
  2. Thanks diver....Camana di negara orang?Pokok nangka sihat tak?

    ReplyDelete
  3. Mr Azmi,
    Saya ada tanam J33 di Mantin.
    Tapi kebelakangan ini mungkin disebabkan musim hujan,
    ada buah yang hampir matang kulitnya ada tanda hitam, tetapi
    seluruh buah isinya hitam dan karat bila potongnya, langsung tidak boleh makan. sepatut kalau sikit rosak hanya bahagian yang rosak saja dibuang, tapi buah isinya hitam dan ada juga cecair hitam dalamnya
    Dan juga semalam saya bawa balik sebiji buah yang harum dan masak di pokoknya, buah isinya juga hitam....hanya beberapa ulas saja yang boleh dimakan...yang lain hampir seluruh buah isinya hitam, tak manis....rasanya pelik...
    Mengapa nangka isi boleh menjadi hitam bagi klon j33?
    saya takut semua buah juga mengandungi masalah seperti ini....kerana semua buah yang ada sikit tanda rosak semuanya menpunyai symptom macam ini.

    ReplyDelete
  4. i rasa buahnya bukan ada masalah kulat..sebab i selalu ada sembur racun kulat, seperti mancozeb, propineb, copper based fungicide.
    tapi buahnya masih menpunyai masalah hitam (karat teruk), sedih bila saya nampak buah i macam ni.
    i takut buah yang luarnya cantik...tapi dalamnya semua menpunyai masalah macam ni, future sure J33 nama akan terjejes...siapa berani beli buah j33 lagi, sebab harganya tinggi...tapi kualiti buah tidah terjamin.
    boleh share kamu ada masalah macam ni? bagaimana mengatasinya?

    ReplyDelete
  5. Boleh guna baja saya Fti7...saya rasa masalah karat isi nangka.....ada bintik2 kuningkan..rasa isinya pahit......call saya 0179918699...Insyalah amslah tu boleh selesai.....Tanam berapa ekar?

    ReplyDelete